Gerelateerd nieuws

Schaarse ruimte dwingt tot delen van stadshubs

Bijna een derde van de vervoerders in de stadslogistiek wil met de invoering van zero-emissiezones gebruik gaan maken van stadshubs. Toch komen nog weinig stadshubs van de grond door de schaarse ruimte en hoge huurprijzen. Stadshubs moeten vaker gedeeld worden om deze barrières te kunnen slechten.

Ook gemeenten zien het gebruik van stadshubs in de logistiek graag toenemen om de logistieke drukte in steden te verminderen. Hoewel steeds meer stadshubs worden gerealiseerd, zijn ze vooral in handen van pakketbezorgers en supermarkten. Kleinere vervoerders hebben minder toegang tot stadshubs, terwijl daar door de versnipperde leveringen juist grote winst op ritvermindering en schoon vervoer valt te halen. Ondernemers zien beperkte beschikbaarheid en hoge kosten van locaties aan de rand van de stad als belemmeringen om hun logistiek aan te passen.

Logistiek verandert door zero-emissiezones

Op een logistieke hub aan de rand van de stad worden goederen overgeslagen en gebundeld de stad in gebracht. Op dit moment gebruiken voornamelijk vervoerders die goederen bij consumenten bezorgen zoals Picnic en PostNL zulke stadshubs. Vrachtwagens brengen de goederen naar een stadshub waarop deze vervolgens met kleinere elektrische voertuigen bij de consument worden bezorgd. Door goederen met dezelfde bestemming te bundelen zijn minder vervoersbewegingen nodig.

Gaat uw bedrijf de logistiek aanpassen door de invoering van zero-emissiezones? Meerdere antwoorden zijn mogelijk.   
Het bedrijf zal in de stad leveren, met emissievrije voertuigen vanaf vertrekpunt tot bestemming21%  
Het bedrijf zal goederen meer bundelen, om zo efficiënter te kunnen bevoorraden21%  
Het bedrijf zal niet meer in de stad leveren, maar hiervoor andere dienstverleners inschakelen19%  
Het bedrijf zal in de stad leveren, waarbij goederen op een gedeelde hub aan de rand van de stad worden overgeslagen op (kleinere) emissievrije voertuigen18%  
Het bedrijf zal in de stad leveren, waarbij goederen op onze eigen hub aan de rand van de stad worden overgeslagen op (kleinere) emissievrije voertuigen18%  
Het bedrijf gaat samenwerken met andere logistieke bedrijven en de stadsdistributie (gedeeltelijk) samen uitvoeren18%  
Het bedrijf gaat geen aanpassingen doen in de logistiek30%  

De komende jaren worden stadshubs onmisbaar in de stadslogistiek omdat de (lokale) overheid actief beleid voert op leefbaarheid in steden. Vervuilende en zware voertuigen worden vaker geweerd uit de binnenstad. Daarnaast wordt steeds kritischer gekeken naar het grote aantal vervoersbewegingen en vervoersmiddelen in binnensteden. Gemeenten stellen dat stadshubs een belangrijke bijdrage kunnen leveren om dit doel te bereiken.

Schaarse ruimte remt transitie

Vervoerders maken ook graag gebruik van stadshubs, maar zien beschikbaarheid en betaalbaarheid van geschikte locaties als belemmering, blijkt uit een enquête van ABN AMRO. Het zijn nu vooral de grote bezorgdiensten die in staat zijn om stadshubs te ontwikkelen. Buck Consultants International geeft aan dat Nederland inmiddels meer dan driehonderd stadshubs telt waarvan het merendeel van PostNL en DHL is.

Het aantal stadshubs dat gebruikt wordt door verschillende vervoerders wordt op slechts vijftig geschat. Dat niet meer stadshubs gerealiseerd zijn, komt door de schaarse ruimte en het hoge prijskaartje van logistiek vastgoed. Zo zijn verhuurprijzen afgelopen jaar tot wel 33 procent gestegen, zo blijkt uit een rapportage van vastgoedmakelaar JLL.

Creëer ruimte voor stadshubs

Door stadshubs te delen worden schaarse locaties aan de rand van steden beter benut, de pijn van hoge huurprijzen verzacht en goederen schoon en gebundeld de stad in gebracht. Gemeenten moeten meer ruimte creëren voor deze vorm van stadshubs om steden leefbaar te houden. Ze kunnen bijvoorbeeld meer vergunningen verstrekken voor ontwikkeling van gedeelde stadshubs, of als eis opnemen dat een gedeelte van een hub opengesteld moet worden voor andere vervoerders.

Logistieke dienstverleners hebben een leidende rol in de beweging naar meer gedeelde stadshubs. Zij moeten het vertrouwen winnen van vervoerders en ontvangers om de regie over hun zendingen uit handen te geven. Bovendien kunnen ze met gedeelde stadshubs waarde toevoegen voor hun klanten met schoon vervoer, minder aflevermomenten en een handzaam systeem.

Blijf op de hoogte
Scroll naar boven