Laadpalen plaatsen, geen eenvoudige klus

Projectleider Claire Hoffman plaatst laadpunten voor elektrische auto\’s. Zij draagt zo bij aan de verduurzaming van de gebouwen van het Rijksvastgoedbedrijf. Volg Clair een dag op haar route door Almelo en ontdek dat zo\’n relatief kleine ingreep niet eenvoudig is.

Ongeveer zestig Rijkspanden in de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel komen in aanmerking voor parkeerplaatsen met laadpalen. Maar na die inventarisatie begint het pas.

Is het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) eigenaar van het betreffende pand? Of slechts huurder?  Wie is de gebruiker van het gebouw en hoe gaan zij de laadvoorzieningen gebruiken? Wanneer aan alle randvoorwaarden voldaan is, komt het technische vraagstuk. Kan de aansluiting van het gebouw de extra stroomvraag wel aan?  Of moet het netwerkbedrijf voor uitbreiding zorgen?  Waar komen de kabels? Kan er wel geboord of gegraven worden?

Enfin, zie daar een werkdag van \’Chef Laadpalen\’ Claire Hoffman. Samen met Simon Datema, die haar als elektrotechnisch adviseur bijstaat, is Hoffman verantwoordelijk voor de laadinfrastructuur in regio Noord. Onlangs is zij op bezoek geweest in Almelo, waar zij langs vijf panden ging.

10:00 – 10:45 uur – Oplevering voorbereidende werkzaamheden
In de Penitentiaire Inrichting (PI) Almelo aan de Bornsestraat zijn de technische installaties klaar. Er komen drie laadpalen met in totaal zes laadpunten. Hoffman en Datema controleren samen met de mensen van installateur BAM Bouw & Techniek. Grootste uitdaging: de dikke stroomkabel vanuit de meterkast binnen de gevangenismuren naar buiten op de parkeerplaatsen te leiden. Hoffman: \’We moesten onder de inrit naar de toegangssluis door. Die moet 24/7 in gebruik blijven. Dus zomaar de inrit opengraven was geen optie. BAM heeft de kabel uiteindelijk onder de inrit door geboord.

11:00 – 11:45 uur – Handtekening onder opleverformulier
Om de hoek van de gevangenis bevindt zich het reïntegratiebedrijf, dat bekend staat als \’De Fabriek\’. Het gebouw staat ook op de locatie van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI). Hier komen twee laadpalen met in het totaal vier laadpunten. Net als bij de gevangenis staan de palen er nog niet. Leverancier EQUANS, voorheen ENGIE Services Nederland, kan door het chiptekort de laadpalen nog niet leveren. Hoffman en Datema inspecteren samen met de mensen van BAM Bouw & Techniek of de installatie goed en veilig is aangepast. Hiervoor moest op de locatie een dag spanning er van af. Niet eenvoudig dus. Het ziet er goed uit en Hoffman tekent de klus ter plekke af.

12:00 – 12:30 uur – Overleg en een snel broodje in de stad
Hoffman en Datema gaan een broodje eten. Zij nemen gedurende de lunch de werkzaamheden door. Het duo overlegt vooral online. Twee keer per maand treffen ze elkaar \’live\’ ergens in de regio Noord, dat de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel omvat.

12:55 – 13:00 uur – Aankomst Rechtbank Almelo
Bijna routine voor een Projectleider Laadinfrastructuur Rijkspanden: met je hele hebben en houden door detectiepoortjes. Laptop, telefoon, sleutels en sieraden door de scanner, als ware het een vliegveld. Het went snel wanneer je werkterrein bestaat uit onder meer gevangenissen, rechtbanken en Defensie-gebouwen. \’Het mooiste aan mijn baan is dat ik op zulke bijzondere plekken kom\’, zegt Hoffman.

13:00 – 13:15 uur – Schouw met de installateur
De rechtbank van Almelo krijgt voorlopig één laadpaal met twee laadpunten. Hoffman en Datema hebben een schouw georganiseerd met de huisinstallateur Van Dam Groep. Ze kijken naar de verdeelkast waar ze de laadpalen op gaan aansluiten en ze bepalen de route naar de laadplekken. Het plan is om een kabel te trekken vanuit de meterkast, onder een deel van het parkeerterrein door naar het fietsenhok toe. Daar komt de buitenkast te staan. Het laatste stuk, het plaatsen van de terreinkast en de laadpalen zelf, voert een andere installateur uit.

13:15 – 13:30 uur – Waar moet die kabel straks liggen?
Buiten treft het duo Egbert Ligtenberg van de Van Dam Groep. De kabel die vanuit het rechtbankgebouw richting fietsenhok getrokken moet worden, kan niet via de kortste route. Hoffman wijst op de riolering en bekabeling voor de slagboom die hier onder de straat loopt. Ligtenberg maakt aantekeningen. Ook hier moet de toegang tot het terrrein vrij blijven. Ligtenberg: \’We kunnen natuurlijk ook \’s-avonds of in het weekend gaan graven. Dan heeft niemand last van ons.\’

14:00 – 14:30 uur – Maatlaadpaal
Vlak om de hoek van de rechtbank in Almelo bevindt zich een parkeergarage onder het gebouw dat Belastingdienst en FIOD huisvest. Maar liefst tien parkeerplaatsen krijgen hier een oplaadpunt. Maar parkeergarages zijn niet de makkelijkste plekken voor elektrisch vervoer. Brandveiligheid is een belangrijk punt. Daarnaast ligt onder de vloer een betonnen fundering. Graven in de vloer is niet mogelijk. Op maat gemaakte bevestigingspalen van installateur Unica lossen het probleem op. De laadpunten worden hieraan opgehangen. De palen worden zowel aan het plafond als op de vloer bevestigd.

15:00 – 15:15 uur – Het eindresultaat
Een laatste ritje naar het gebouw van de Justitiële Informatiedienst (Justid). Hier zijn eind vorig jaar twee laadpalen opgeleverd. Eén voor dienstauto’s en één voor bezoekers. Met voldoende capaciteit om in de toekomst uit te kunnen breiden en de mogelijkheid voor \’dynamic load balancing\’, zodat elektrische voertuigen eventuele stroompieken van bijvoorbeeld zonnepanelen kunnen opvangen. De belijning voor de laadplekken is er door het weer nog niet. Maar Datema en Hoffman zien tevreden dat al wel de juiste borden zijn geplaatst.

Blijf op de hoogte
Scroll naar boven