De snelle groei van elektrische laadpunten in parkeergarages plaatst eigenaars en beheerders voor nieuwe uitdagingen.
Hoe beveilig je een elektrische laadzone tegen brand?
De Nederlandse overheid stimuleert de aanschaf van elektrische auto’s om zo het wagenpark te vergroenen. De snelle toename van elektrische oplaadpunten in parkeergarages zorgt wel voor nieuwe uitdagingen. Want hoe beveilig je een garage en het bovenliggend gebouw tegen brand? De Gemeente Enschede ging met Brandweer Twente en Promat op zoek naar een oplossing. Het resultaat is een schoolvoorbeeld van innovatieve brandbeveiliging.
Om de ruimte in de stad optimaal te benutten, voorzien architecten onder grote, multifunctionele gebouwen een ruime parkeergarage voor vaak honderden auto’s. Nu meer auto’s elektrisch worden aangedreven, worden diezelfde parkeergarages in een hoog tempo uitgerust met elektrische laadpunten. Die herinrichting plaatst overheden, eigenaars en verzekeraars voor een nieuwe uitdaging. Elk elektrisch laadpunt houdt immers enig risico in op een elektrische storing, wat dan weer kan leiden tot brand in een geparkeerd voertuig. Het is dus niet het laden zelf dat meteen risico’s met zich meebrengt, maar wel de spontale ontbranding van een accupakket.
Het blussen van een brandend elektrisch voertuig is nagenoeg onmogelijk. Hierdoor zal een automobilist zelf niet in staat zijn om een brand in een vroeg stadium te blussen. Ook voor de brandweer wordt het blussen nagenoeg onmogelijk wanneer de batterij vlam vat, en moet er gekozen worden tussen het ter plaatse gecontroleerd laten uitbranden van de auto of de brandende auto wegslepen naar een locatie waar deze alsnog kan uitbranden of eventueel langdurig geheel ondergedompeld kan worden in water.
Omdat elk van deze opties tijd kost, zal de constructie van een parkeergarage geruime tijd tegen brand bestand moeten zijn. In parkeergarages is de luchtvochtigheid doorgaans aanzienlijk hoger dan binnenin verwarmde gebouwen. Daardoor zal ook het vochtgehalte van de betonconstructie hoger zijn, en dit kan leiden tot afspatten van beton tijdens verhitting door brand. Over dit afspatten is nog veel onbekend, maar doordat het meestal een doorgaand proces is waarbij laag na laag beton op explosieve wijze loskomt kan het leiden tot snelle reductie van de betondoorsnede en uiteindelijk tot het bezwijken van de constructie of delen daarvan.
Na een recent incident waar een elektrische auto tijdens het laden vlam vatte, startte de gemeente Enschede samen met brandweer Twente een overleg op om de problematiek inzake het veilig laden van elektrische wagens efficiënt aan te pakken. Samen met de experts van Promat werd een oplossing aangereikt die het beton beschermt tegen een te snelle opwarming en de brandweer de kans geeft om het brandend voertuig gecontroleerd te laten uitbranden – zonder dat de brand overslaat naar naastgelegen voertuigen – en personen te evacueren uit de parkeergarage en de bovengelegen winkels en wooneenheden.
Om te voorkomen dat het vuur zou overslaan naar een ander voertuig, werd tussen de op te laden wagens meer afstand gelaten en daardoor een veilige situatie voorzien. Tegelijk werd het betonnen plafond boven de laadzone beveiligd met een extra laag brandwerende PROMATECT®-100 platen. Deze calcium-silicaat plaat heeft een uitzonderlijk hoge weerstand tegen hitte en die moet ervoor zorgen dat de betonnen draagstructuur van het gebouw – gedurende een wettelijk bepaalde tijd – niet wordt verzwakt. Duidelijk aangebrachte kleurzones en signalen maken zowel gebruikers als eventuele reddingsdiensten er op attent waar de laadzone met extra beveiliging zich bevindt. Een branddetectiesysteem moet de beheerders van het gebouw waarschuwen wanneer er brand uitbreekt.
De oplossing werd door brandweer Twente geïnspecteerd en goedgekeurd. De experts zijn het erover eens dat dit een van de betere oplossingen is om bestaande parkeergarages aan te passen aan de nieuwe realiteit. Met een bescheiden investering wordt het risico op een degelijke manier ingeschat en correct uitgevoerd en beheerd. Hierdoor wordt de veiligheid van de gebruikers van de parkeergarage maar ook van de gebruikers van de bovenliggende gebouwen gewaarborgd. In geval van een brand krijgt de constructie nu immers minder te verduren.
”Voor alle duidelijkheid: de kans dat een elektrisch voertuig bij het laden vlam vat is een feit”, zegt Martijn Wiegers, area sales manager oost Nederland Promat. ”Daarom moet een parkeergarage voldoende beveiligd zijn voor het geval dat er brand veroorzaakt wordt. Deze oplossing is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen experts. We willen helpen om proactief te werk te gaan en risico’s op tijd in te schatten om zo rampen te voorkomen.”
“Bij Promat willen we vooral onze know-how en ervaring gebruiken om samen met brandweer, gemeenten en beleidsmakers innovatieve oplossingen aan te reiken”, zegt Arnoud Breunese, global product manager bij Promat. “De groei van het elektrisch wagenpark is uiteraard goed nieuws voor het milieu en we willen actief meebouwen aan een duurzame mobiliteit. Tegelijk zorgt het elektrisch rijden voor nieuwe mogelijke gevaren die op de juiste manier moeten worden ingeschat en beheersbaar moeten worden gemaakt. Daar zijn we met deze oplossing goed in geslaagd.”
De herinrichting van parkeergarages wordt een enorme uitdaging voor de eigenaren en beheerders van gebouwen en parkeergarages. Maar ook verzekeraars volgen deze transformatie van de infrastructuur op de voet. Zij verwachten dat eigenaars ongelukken helpen voorkomen. Anders dreigt de verzekeringspolis snel de hoogte in te schieten of kunnen ze zelfs weigeren te verzekeren. De oplossing in Enschede toont aan dat naast een actieve brandbeveiliging, passieve brandbeveiliging voor extra veiligheid en gemoedrust kan zorgen.
Wil je meer weten over de brandbeveiliging van parkeergarages? Contacteer dan uw Promat expert via www.promat.com