Gerelateerd nieuws

Altera Vastgoed publiceert Jaarverslag 2022

Vastgoedbelegger Altera Vastgoed NV (hierna: Altera) publiceert het Jaarverslag 2022 op haar website. Het jaarverslag is vastgesteld tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 12 april 2023.

Terugkijkend op het jaar 2022 en het eerste kwartaal van 2023 is het geen verrassing dat de oorlog in Oekraine, de hoge inflatie, hoge rente en de hogere energie prijzen zijn impact heeft op de samenleving en op de vastgoedmarkten. Desondanks zijn er goede resultaten behaald op de Nederlandse woning- en winkelvastgoedportefeuilles van Altera.

Altera Vastgoed

Eind 2022 had Altera voor € 3,1 miljard aan vastgoedbeleggingen onder beheer, verdeeld over € 2,5 miljard aan woningen en € 0,6 miljard aan winkels. In totaal keerde Altera over 2022 € 84,5 miljoen aan dividenden uit aan haar aandeelhouders: € 51,5 miljoen voor het Woning fonds en € 33,0 miljoen voor het Winkel fonds.

In 2022 werd in totaal € 392 miljoen aan kapitaal gecommitteerd aan het Altera Woning fonds (€ 288 miljoen) en het Altera Winkel fonds (€ 104 miljoen).

Sterke GRESB-resultaten

De Altera Woning portefeuille is voor de derde keer door GRESB bekroond met de status van Residential Global Sector Leader. De Altera Winkel portefeuille werd ook opnieuw gehonoreerd met een GRESB-score van vijf sterren met een tweede plek wereldwijd. Altera behoudt zijn vijf sterren erkenning in de GRESB benchmark.

Woningportefeuille

In 2022, zijn 515 nieuwbouw woningen in Amsterdam, Amstelveen, Uithoorn, Leiden, Utrecht en Den Haag opgeleverd. De aankomende jaren groeit de portefeuille naar ruim 7.000 woningen door de oplevering van de bestaande woningpijplijn (in Utrecht, Den Bosch, Almere, Tilburg, Leiden, Zaandam, Amstelveen, Amsterdam). De oplevering van deze projecten in de komende jaren vormt een waardevolle aanvulling op de duurzame en jonge woningportefeuille waarvan 70% in het middeldure huursegment valt.

Winkelportefeuille

De portefeuille is verder gegroeid naar bijna 90% convenience retail.  De wijkwinkelcentra Het Stroink in Enschede en Vlashoeck in Bergschenhoek en een Albert Heijn supermarkt met naastgelegen Gall & Gall in Goes zijn toegevoegd aan de portefeuille. Niet-strategische objecten aan de Markt in Den Bosch en het Stadshart Zoetermeer zijn verkocht. De portefeuille zorgt voor een stabiel direct rendement en is minder gevoelig voor e-commerce en conjunctuurveranderingen.

Jaap van der Bijl, CEO van Altera: “We zijn er trots op dat we wederom duurzame resultaten hebben kunnen boeken. Onze jonge en duurzame woningportefeuille richt zich op een gestage groei die inspeelt op de vraag van doelgroepen en verstedelijking. Onze Food & Convenience strategie sluit goed aan bij institutionele beleggers gezien het aantrekkelijke en stabiele directe rendement, de lage volatiliteit en een maatschappelijke bijdrage door de sociale cohesie in onze centra. Het vertrouwen van al onze stakeholders helpen dit verder te realiseren.”

Scroll naar boven