De daling van de vrachttarieven vormt een bedreiging voor toekomstige investeringen in deze gebieden en kan gevolgen hebben voor het onderhoudsniveau en de budgetten voor risicobeheer, volgens de meest recente Allianz Safety & Shipping Review 2023.
Na de post-pandemische boom in de containervaart hebben de economische en geopolitieke onzekerheid en de dalende vraag de vrachttarieven aangetast. In april 2023 lagen de kosten voor het verschepen van een container tussen Azië en de VS of Europa meer dan 80% lager [1] dan een jaar eerder, terwijl sommige routes zich nu op het niveau van vóór de pandemie bevinden.
Terwijl de vrachttarieven zijn gedaald, beginnen nieuwe schepen die tijdens de boom zijn besteld, opgeleverd te worden, waardoor de reeds bestaande overcapaciteit nog groter wordt. De Mediterranean Shipping Company [2] nam in maart 2023 twee megaschepen in ontvangst – MSC Tessa en MSC Irina – die met elk meer dan 24.000 TEU tot de grootste containerschepen ter wereld behoren. Dit volgde op de oplevering in februari van de 24.118 teu grote OOCL Spain, het eerste van zes schepen in aanbouw.
De Baltic and International Maritime Council (BIMCO) [3] voorspelt dat de zwakke vraag naar containerschepen het aanbod in 2023 overtreft, waardoor de vrachtprijzen en de waarde van tweedehands schepen tot volgend jaar onder druk komen te staan. De scheepvaartinstantie voorspelt een negatieve groei van de vraag in de eerste helft van 2023, met een herstel in de tweede helft die leidt tot een totale groei van de vraag van 1-2% in 2023, gevolgd door 5-6% in 2024.
De wereldwijde containervloot zal naar verwachting met 6,3% groeien in 2023 en met 8,1% in 2024. Het aanbod zal stijgen door de vermindering van de havencongestie en de oplevering van nieuwe schepen die tijdens de bloeiperiode van de afgelopen twee jaar werden besteld. BIMCO voorspelt dat in 2023 en 2024 4,9 miljoen teu zal worden opgeleverd, wat neerkomt op 19% extra van de vlootomvang begin 2023.
“Een grote vraag is of de daling van de vrachttarieven zal leiden tot kostenbesparingen en, zo ja, zal dit gevolgen hebben voor het onderhoudsniveau of resulteren in lagere budgetten voor risicobeheer? In eerdere recessies waren de investeringen in scheepsonderhoud niet altijd op het vereiste niveau, wat leidde tot verliezen en een toename van het aantal machineclaims”, zegt Justus Heinrich, Global Product Leader Marine Hull bij Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS).
Lagere vrachttarieven kunnen ook vitale investeringen in brandveiligheid en decarbonisatie in gevaar brengen, aldus kapitein Rahul Khanna, Global Head of Marine Risk Consulting bij AGCS.
“We staan aan de vooravond van de oplevering van nieuwe grotere schepen op een moment dat de industrie al onder druk staat van lagere vrachttarieven. Dit is misschien goed nieuws voor eigenaars van vracht, maar niet voor de containervaart,” zegt Khanna.
“Recordwinsten voor de containerindustrie ondersteunden innovatie op gebieden als decarbonisatie, alternatieve brandstoffen en branddetectie en -preventie. Als de markt onder druk komt te staan, bestaat het risico dat dergelijke initiatieven hun momentum verliezen. We zouden niet graag zien dat veiligheidsinitiatieven, vooral wat betreft de verbeteringen die we hopen te zien in het ontwerp van containerschepen en roll-off, roll-on (Ro-ro) en brandbeveiliging in het bijzonder, op de achtergrond raken.”
Zie voor meer informatie de Allianz Safety & Shipping Review 2023